Block
Image
Weergave van het traject van onderwijs en persoonlijke ontwikkeling, met verschillende uitdagingen en taken die men tegenkomt op weg naar het bereiken van het doel.
Block

Wat jij kan doen vooraf en tijdens het solliciteren naar een baan

Werkgevers hebben niet altijd evenveel ervaring met werknemers met een arbeidsbeperking. Misschien hebben zij vooroordelen of durven ze het simpelweg niet aan. Er zijn verschillende redenen waarom je wel of niet vertelt over je beperking. Dat is heel persoonlijk en afhankelijk van veel factoren. Daarnaast helpt ook een goede voorbereiding jou.

Vertel ik de werkgever over mijn functiebeperking?

  • Je bent niet verplicht meteen al te vertellen over je beperking of aandoening, tenzij bij voorbaat duidelijk is dat je door je gezondheid bepaalde taken uit de functie niet kunt uitvoeren, of daarvoor bepaalde voorzieningen nodig hebt. Het is een mogelijkheid om dit pas later in de procedure alsnog te doen: bijvoorbeeld niet in de brief, maar wel in het eerste of tweede gesprek.
  • Wil je toch al laten doorschemeren dat je een functiebeperking hebt, dan kan dat eventueel in je cv. Bijvoorbeeld door bij je hobby’s te vermelden dat je aan rolstoeltennis doet, of dat je voorzitter bent van de vereniging voor astmapatiënten. Je schept daarmee de gelegenheid voor de ander om ernaar te vragen en haalt voor jezelf wat druk weg. Vind je het niet relevant of prettig om in je cv te vermelden dat je dergelijke activiteiten onderneemt, dan doe je dat uiteraard niet.

Bekijk de video's met tips en ervaringen van oudstudenten en werkgevers

Hoe vind je die werkplek, wat kun je doen ter voorbereiding van je sollicitatiegesprek en wat vertel je wel of niet aan je (toekomstige) collega’s, als je een functiebeperking hebt? Oud-studenten van Hogeschool Utrecht delen hun ervaring. Ook vertellen een aantal werkgevers hoe zij hiermee omgaan en wat voor hen belangrijk is om te weten. Bekijk hier de video's en laat je inspireren.  

CV en solliciteren

  • Benadruk in je cv wat je zoal doet of hebt gedaan aan nevenactiviteiten naast je studie. Bijvoorbeeld: vrijwilligerswerk, cursussen, hobby’s, betrokkenheid bij een vereniging of bijzondere talenten die je hebt.
  • Neem een actieve houding aan als je tijdens het sollicitatiegesprek wilt vertellen over je arbeidsbeperking. Zorg ervoor dat je niet arbeidsbeperking centraal staat maar jouw competenties. Vragen over je gezondheid of ziekteverleden hoef je niet te beantwoorden. Wat je wel kan toelichten is hoe vaak je ziek/niet aanwezig bent, je het werk wel aankan en of het geld kost als ze je aannemen.
  • Waarschijnlijk heb je ook een account op Facebook of bijvoorbeeld Instagram. Deze netwerken zijn niet in eerste instantie bedoeld voor zakelijk gebruik. Potentiële werkgevers weten jou daarop wel te vinden! Wees dus voorzichtig met wat je op jouw sociale mediakanalen deelt. Let op je privacyinstellingen en gebruik geen al te ‘uitdagende’ profielfoto’s enzovoort. Hetzelfde geldt natuurlijk voor andere niet-zakelijke netwerken.
  • Algemene sollicitatietips kun je vinden op verschillende websites. Monsterboard.nl heeft bijvoorbeeld een uitgebreide lijst van meestgestelde vragen. Sommige mbo-scholen bieden sollicitatietrainingen aan; je kunt hiervoor ook terecht bij het CWI of trainingsbureaus.
  • Een methode die veel werkgevers gebruiken in hun vraaggesprek is de STAR-methode. Deze methode gaat ervan uit dat bepaald gedrag uit het verleden ook geldt voor de toekomst. Zo kun je op deze manier bevraagd worden, zonder dat deze methode letterlijk wordt benoemd: situatie: Het gaat hier om een schets uit het verleden, bijvoorbeeld een werksituatie. Taak: Wat was jouw rol hierin/hoe zag die eruit? Aanpak: Jouw handelswijze/wat heb je gedaan? Resultaat: De uitkomst, kan zowel positief als negatief zijn.
  • Blog cvster: Solliciteren met een beperking, hoe doe je dat?
Waar kan ik terecht voor hulp op mijn school?

Sollicitatiegesprek

  • Wees kort en bondig
  • Maak er geen ‘cliffhanger’ van (dus: niet wachten tot het moment zich aandient).
  • Wees concreet
  • Wees assertief
  • Verwijs naar relevante wet- en regelgeving
  • Kom met oplossingen, benadruk je mogelijkheden
  • Geef aan wat voor aanpassingen en/of voorzieningen je nodig denkt te hebben. Licht deze toe en waar je deze kunt krijgen
  • Oefen het vertellen over je beperking tijdens het gesprek met anderen (bijvoorbeeld je ouders of vrienden).

Arbeidscontract

  • Als werknemer krijg je een contract. Hierin staan de afspraken over de duur van het contract, de eventuele betaling en andere afspraken over je arbeidsvoorwaarden. Als je aangepaste werkuren, en bijvoorbeeld voorzieningen, hebt afgesproken in verband met je arbeidsbeperking, laat dit dan in het contract opnemen. Zet op papier op welke aspecten je wordt beoordeeld.

Zo is voor alle partijen helder wat je van elkaar kunt verwachten. Bij je beoordeling kunnen dergelijke afspraken van groot belang zijn. Een checklistje:

  • Werkzaamheden (inclusief aanpassingen zoals die afgesproken/nodig zijn)
  • Gezagsverhouding (aan wie ben je verantwoording verschuldigd?)
  • Salaris
  • Contractduur (eventueel aangevuld met afspraken over verlenging )
  • Opzegtermijn
  • Werktijden (inclusief de mogelijkheid tot flexibele indeling van de werkweek)
  • CAO
  • Geheimhouding
  • Ontbindende voorwaarden
  • Uitbetaling

Bekijk ook de andere tips op de overzichtspagina 'Werk'.

Ook jouw onderwijsinstelling kan je helpen als je vragen hebt over het solliciteren. Bijvoorbeeld met een sollicitatietraining. Check de mogelijkheden.

Waar kan ik terecht voor hulp op mijn school?